HSP moeder

Bijgewerkt: feb 24


Het is een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb. Er zit wel genoeg inspiratie in mijn hoofd waarover ik zou willen schrijven.. maar sinds ik moeder ben geworden is het er gewoon niet meer van gekomen. Met een kindje heb je gewoon bijna geen tijd meer voor jezelf.. Het is natuurlijk bij iedereen anders. Maar wat ik hoor van de meeste ‘pasgeboren’ moeders, en wat ik ook zelf ervaar, is dat je het grootste gedeelte van de dag (en als je pech hebt ook nacht) bezig bent met de baby; voeden, verzorgen, troosten, spelen.. En als je kindje dan eenmaal slaapt en er is tijd, dan is er vaak geen energie meer. Of je moet nog even iets aan het huishouden doen, of werken.. wat ook gewoon doorgaat.


Begrijp me niet verkeerd. Het moederschap is het mooiste en meest bijzondere wat er is. Het is het mooiste wat ik ooit mee heb gemaakt.. En zou het voor geen goud willen missen! Maar het is ook heel intensief en zwaar. Dat mag best gezegd worden. En dat gevoel mag ook erkend worden. Het is gewoon best heftig. Dat is het voor alle moeders. Maar vooral HSP moeders hebben hierin een extra uitdaging..

HSP (hoog sensitief persoon) is een persoonlijkheids- kenmerk waarbij het centrale zenuwstelsel en de zintuigen fijngevoeliger zijn. Hierdoor worden interne en externe prikkels eerder en/of heftiger ervaren. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens.

Het zenuwstelsel en de zintuigen van een HSP zijn dus al gevoeliger dan bij anderen. Maar door het moederschap lijkt alles nog gevoeliger en kwetsbaarder geworden! Het is vanuit de natuur zo geregeld dat moeders tijdens de zwangerschap en de eerste tijd na de geboorte gevoeliger, alerter en intuïtiever worden, zodat zij goed kunnen aanvoelen wat hun kindje nodig heeft. Dit is heel handig. Maar een HSP is al zo gevoelig, alert en intuïtief… voor hen kan het teveel zijn en betekend extra gevoeligheid dus extra bewust zijn en voor zichzelf zorgen, willen zij nog kunnen functioneren..


Je krijgt te maken met extra zorgen, angsten, onzekerheden & stress.. wat enorm veel energie kost. Externe prikkels komen harder binnen via je zintuigen; horen, zien, voelen, proeven & ruiken.. vooral het gehoor is erg gevoelig bij een HSP; geluiden (denk aan een krijsende baby in je oor) komen enorm hard binnen. En ook interne prikkels worden heftiger ervaren; emoties, piekergedachtes, het aanvoelen van anderen en de omgeving, etc… je bent constant extra alert en gefocust bezig, neemt alles gedetailleerder waar en alles komt harder binnen, dan nog je perfectionisme en de constante vraag of je het wel goed doet, het chronische slaaptekort, hormonen die (je) overhoop (laten) liggen, je lichaam wat nog lang niet hersteld is, de borstvoeding die je leegzuigt (energetisch & vitaminen).. en je hebt bijna geen tijd meer om alleen te zijn om tot rust te komen, te ontladen en op te laden wat HSP’s zo hard nodig hebben. Logisch dat het heel heftig is..


Als je niet op tijd ontspant en ontlaad raak je chronisch overprikkeld. Met alle gevolgen van dien..


Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar ik heb niet veel tijd meer voor ontspanning of dingen waarvan ik ontlaad zoals een uur yoga of meditatie doen of een flinke boswandeling maken. Slapen tussendoor werkt ook niet als je alert en overprikkeld bent of als je baby veel voedingen nodig heeft..


Dus wat kun je wel doen?

Het is als hooggevoelige moeder extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Dat is niet egoïstisch, en je bent dan ook zeker geen slechte moeder; je word hier juist een betere moeder van! Hoe meer energie jij hebt, hoe meer je kunt geven aan je kindje. En hoe meer ontspannen jij bent, hoe meer ontspannen en gelukkig je kindje is. Want die voelt natuurlijk ook haarfijn aan hoe jij je voelt..


In deze blog deel ik tips hoe je voor jezelf kunt zorgen, bij jezelf kunt blijven en energie over kunt houden als HSP moeder. Deze tips hebben mij enorm geholpen en hopelijk kunnen ze jou ook helpen om de balans en rust weer te vinden in jezelf.




11 tips voor HSP moeders

  • Aarden. Dit is de meest belangrijke tip voor HSP’s en vooral in deze periode extra fijn. Aarden is stevig gegrond zijn in jezelf en verbonden met de aarde. Aarden begint vanuit je basis-chakra; deze staat voor basisveiligheid, basisvertrouwen en bestaansrecht. Er is veel gebeurd in dit chakra tijdens de bevalling en er is veel veranderd in je leven waardoor je opnieuw de balans en het vertrouwen moet vinden in de nieuwe situatie. Dit kun je versnellen en verstevigen door te aarden. Als je niet meer zoveel tijd hebt om uitgebreid te aarden door bv te mediteren of sporten, dan kun je de volgende aardingsoefeningen proberen:

- Aarden tijdens het geven van (borst)voeding. Hierbij heb je even rust en kun je je concentreren op je aarding. Zet je voeten op de grond en focus daarop. Laat denkbeeldige wortels uit je voeten groeien, en voer daardoor spanning af de grond in met elke uitademing. Je kan ook nog een denkbeeldige wortel maken vanaf je stuit de grond in. Deze maakt je aarding extra stevig.

-Aarden terwijl je rondloopt met de baby op je arm of schouder. Hierbij kun je op je voeten letten en langzaam stap voor stap lopen. Je bent dan bewust aan het aarden. Je kunt ook op en neer veren met je benen, en hierbij focussen op je voeten. De zwaartekracht zorgt voor een betere aarding.

-Aard bewust tijdens het wandelen met de kinderwagen of draagdoek. Stop even bij een boom om je spanning via zijn wortels af te laten voeren en je te helpen aarden. Even in de natuur zijn is al heel ontspannend en aardend.

  • Accepteer hoe het nu is. Stop met vechten. Strijden tegen de gang van zaken en tegen je hoofd die zegt wat je allemaal nog moet en wilt doen heeft geen zin en kost alleen maar extra energie. Nu kan je alleen met de baby bezig zijn; geniet ervan! Je moet verder even niks :). En een baby brengt je ook terug in het nu, dus uit je hoofd.

  • Rust, ritme, regelmaat. Dit is ook een hele belangrijke voor een gelukkige HSP-moeder en baby! Maak zoveel mogelijk een vast dagschema, waarbij voedingen, slaapjes en andere dingen zoveel mogelijk een vast ritme hebben.

  • Plan tijd voor jezelf in! Hoe moeilijk het ook is; we moeten plannen.. En vooral tijd voor jezelf is zo belangrijk nu. Ook al is het maar 10 minuten tot een uurtje per dag. Neem deze tijd om jezelf te verwennen, even niks te doen, bewust even te ontladen en opladen, of om even toe te komen aan je eigen gevoel.. Als je niet af en toe tijd voor jezelf neemt hiervoor raak je overprikkeld en loop je leeg. En plan gelijk een regelmatige datenight in met je partner! Ook dit is zeer belangrijk en ontspannend.

  • Uit je emoties. Het is heftig wat er allemaal in je lijf, geest en in je leven gebeurd, en dat zorgt ook voor de nodige emoties. Als je deze opstapelt explodeert de boel nog eens. Het kost veel energie en interne prikkels om deze vast te houden. Schrijf, schreeuw, zucht, stamp, dans, huil het eruit zodra je die kans ziet.

  • Praten met andere vrouwen kan erg goed doen. Begrip en (h)erkenning is helend. Door te delen met andere vrouwen, kun je ook je (oer)kracht weer herkennen en hervinden. En daarnaast kun je ook nog bruikbare tips krijgen. (Maar laat je tegelijkertijd ook niet gek maken van hoe anderen het aanpakken als dat voor jou niet werkt. Blijf bij je eigen gevoel).

  • Haal adem! Ik merk dat ik hoog en oppervlakkig ga ademen van de stress, vooral als mijn kleintje huilt (een natuurlijke reactie van moeders). Maar ademen is essentieel voor een kalme geest. Vooral de buikademhaling werkt kalmerend. Dit is wetenschappelijk aangetoond. En door middel van controle over je ademhaling krijg je meer controle over je leven. Let dus regelmatig op je ademhaling wanneer je maar kan. Adem diep in via je neus (naar je onderbuik), en adem diep uit via je mond. Adem bewust rust in en spanning uit. Dit kan een wereld van verschil maken.

  • Blijf bij jezelf. Je intuïtie en innerlijke kracht is heel groot. Daar kun je op vertrouwen. Jij weet het beste wat er goed en nodig is voor je kindje. Dat voel je haarfijn aan. Laat je niet gek maken of uit balans halen door andere verhalen of door ‘hoe het hoort’. Angst is slopend voor je energie. Vertrouw op jezelf en blijf bij jezelf

  • Laat je perfectionisme en schuldgevoel los. Ha was t maar zo makkelijk! Maar toch; je kan hier wel aan werken door bewust te letten op je gedrag en gedachten en deze om te draaien. Je hoeft niet alles perfect te doen, je doet het zo goed mogelijk binnen jou vermogen en doet zoveel mogelijk je best. En dat is meer dan goed genoeg!

  • Gedachtenkracht. Het is erg behulpzaam om positief te denken. Heb je veel angst of zorgen? Stel jezelf gerust door positieve gedachten. Bv; ik kan dit aan, mijn kindje is gezond, enz.

  • Tot slot; Neem een massage of healing. Door lichaamswerk kan de energie weer beter doorstromen en blokkades kunnen oplossen, waardoor je beter in je vel komt te zitten en je beter kunt ontspannen.

Heel veel succes en plezier met je moederschap! Als HSP-er kun je hier op deze manier zeker extra van genieten!


Liefs Annemoon




7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Contact

Telefoon: 06-53709018

Mail:  info@praktijkannemoon.nl

Sint Josephstraat 36 4901 GN Oosterhout

Referenties

Mijn healing bij Anne was heftig maar helend. Ik had het bij geen ander willen ervaren, zo lief en empatisch als zij is. In alles was te merken dat Anne dit met zoveel liefde doet dat je je vanzelf overgeeft aan haar kracht.
Het enige wat je hoeft te doen is een afspraak maken en zij doet de rest. Dankjewel Anne! X

Veronique Hoosemans

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. Let your users get to know you.

Wil je op de hoogte worden gehouden van mijn laatste nieuws, blogs, activiteiten en aanbiedingen?

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 

Volg mijn nieuwsbrief

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
A (5).jpg

buiten-gewoon-jezelf 

2021 site design by Anouska.Gloudemans