7 tips bij depressie voor HSP

Bijgewerkt: feb 18

We hebben allemaal wel eens een flinke dip, een enorm gevoel van somberheid of van leegte. Je kan je bijvoorbeeld verdwaald voelen, bent het contact met jezelf verloren of hebt een onbestemd gevoel van eenzaamheid of heimwee… Dit kan komen door nare gebeurtenissen, een periode van stress of gewoon zomaar ineens zonder duidelijke reden. Soms kan zo’n dip heel lang aanhouden, heel diep gaan, en alles belemmeren in je leven. In dat geval spreekt men van een depressie.



Wat is depressie?

Van een depressieve stemming is sprake als er gedurende een langere periode (langer dan twee weken) een abnormale somberheid bestaat en/of een abnormale lusteloosheid, verlies van interesse of een onvermogen om ergens van te genieten.

Symptomen van een depressie kunnen zijn:

  • Je bent het grootste deel van de dag neerslachtig, somber of droevig. (of druk en geprikkeldheid bij kinderen en jongeren).

  • Gevoelens van wanhoop. Je hebt soms het gevoel op te willen geven.

  • Verlies van interesse. Dingen die je vroeger leuk vond, kunnen je nu niet boeien.

  • Je zit veel in je hoofd: piekeren, zorgen maken, jezelf omlaag halen, gedachten over schuld en waardeloosheid.

  • Je hebt last van angsten.

  • Slaapproblemen: niet (voldoende) kunnen slapen of te veel moeten slapen.

  • Eetproblemen: verminderde eetlust of juist vreetbuien.

  • Sociaal terugtrekken.

  • Vermoeidheid, verlies van energie, initiatief en kracht.

  • Vermindering of zelfs verdwijning van seksuele gevoelens.

  • Problemen met concentreren en geheugen.

  • Besluiteloosheid.

  • Negatief zelfbeeld, negatief beeld van anderen en van de toekomst.

  • Huilbuien zonder dat dit oplucht of graag willen huilen maar dit niet kunnen.

  • Stere afvlakking van het gevoelsleven/ niks meer voelen.

Lees hier meer over wat een depressie precies is en wat de officiële symptomen zijn.

Doe hier de depressie zelftest.


Een paar feiten over depressie:

  • Het is op een na de grootste doodsoorzaak na hartziekten.

  • Op dit moment zijn in Nederland 1 op de 20 Nederlanders depressief. Kinderen en ouderen en lichte depressies zijn dan niet meegeteld..

  • Depressie komt bij vrouwen tweemaal zo vaak voor dan bij mannen en komt het meest voor in de leeftijd van 25-45 jaar

  • Van kinderen tussen de 6 en 12 jaar heeft 1 à 2% een depressie.

  • Depressie zorgt voor meer absentie dan elke andere stoornis en het geeft werkgevers veel ‘productieverlies’

  • Wereldwijd staat depressie op de vierde plaats van de lijst van meest voorkomende ziekten.

  • Minder dan 30% van de mensen met een depressie voelen een vermindering van de symptomen door het slikken van antidepressiva.

Hoe ontstaat depressie?

Het is moeilijk om 1 oorzaak voor depressie te geven.. Vaak is het een combinatie van verschillende factoren. Als holistisch therapeut kijk ik naar het geheel van de mens; lichaam, geest, ziel, gedachten, emoties, gedrag en sociale, energetische en spirituele aspecten. Alles is met elkaar verbonden en hangt met elkaar samen.Vanuit holistisch oogpunt kan depressie o.a. komen door:


Lichamelijke factoren:

  • Verstoring van bepaalde stoffen (neurotransmitters) in de hersenen.

  • Verstoring in de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel. (bv door een traumatische gebeurtenis vroeg in het leven). Of een gevoelig zenuwstelsel; HSP.

  • Erfelijk bepaalde kwetsbaarheid.

  • Hormonale ontregeling.

  • Gebrek aan bepaalde vitamines of licht.

  • Bepaalde medicijnen of verontreinigende stoffen in de voeding of de omgeving.

Geestelijke factoren:

  • Een ingrijpende verdrietige of traumatische gebeurtenis.

  • Langdurige overprikkeling, stress.

  • Emotionele verwaarlozing.

  • Blokkeren van pijnlijke emoties; verdriet en boosheid.

  • Teveel denken/ piekeren.

Factoren op zielsniveau:

  • Contact met jezelf verloren zijn.

  • Geen doel/ bestemming (meer) hebben in het leven.

Energetische factoren:

  • Het overnemen van (teveel) prikkels, energieën of emoties uit de omgeving.

  • Je te lang in een negatieve omgeving bevinden.

  • Te weinig tijd alleen doorbrengen om te ontladen en op te laden. (voor HSP’s heel belangrijk).

Depressie bij HSP

Hooggevoelige mensen zijn extra gevoelig voor depressies. Dit is ook gebleken uit onderzoek. HSP’s maken minder dopamine aan in de voorste delen van de hersenen. Daarnaast zijn ze gevoeliger voor dingen zoals het nieuws, onrecht, nare gebeurtenissen in de wereld, enz. Zij nemen dit mee naar huis en denken hier langer over na. Het denkvermogen van HSP’s is vaak heel goed ontwikkeld. Dit is een kwaliteit maar kan ook een enorme valkuil zijn omdat zij hierdoor veel in het hoofd kunnen zitten en piekeren. Ook pikken HSP’s bewust en onbewust prikkels en emoties op uit de omgeving en van andere mensen. Tot slot hebben zij meer dan anderen vaak last van onzekerheid, perfectionisme, angsten en een groot verantwoordelijkheidsgevoel.


Behandeling:

Depressie is op verschillende manieren te behandelen. Zo kan therapie helpen, zoals psychotherapie, cognitieve gedragstherapie, lichaamswerk of alternatieve therapie. EMDR therapie kan een uitkomst zijn in geval van trauma’s.

In sommige (heftige) gevallen kunnen antidepressiva worden voorgeschreven in de behandeling. Soms is dit een goede tijdelijke oplossing bij extreme depressie om de klachten hanteerbaarder te maken en zo een periode te overleven. (Het is wel belangrijk om ondertussen ook de oorzaak van de depressie te behandelen!).

Maar soms is medicatie niet nodig en kunnen andere dingen beter helpen. HSP’s reageren in sommige gevallen ook niet of te gevoelig op deze medicatie, of zij willen dit liever niet gebruiken om wat voor reden dan ook..

In deze gevallen zouden de volgende tips goed kunnen helpen om weer uit je dip en bij jezelf te komen en je veel beter te gaan voelen.

Note: deze tips bieden geen garantie en zijn niet de oplossing voor hevige depressies. Het zijn tips die in sommige gevallen helpen en kunnen gezien worden als een goede aanvulling op reguliere gezondheidszorg. Zoek altijd hulp bij ernstige klachten.

Tips bij depressie:


1. Energie schoonmaken en beschermen.

Bij een naar gevoel is het belangrijk om eerst te onderzoeken of het van jou zelf is of van een ander. Heel vaak is het bij HSP’s nl. zo dat je gevoelens en energie oppikt en overneemt van anderen of van de wereld (‘het collectief bewustzijn’). Als HSP’s zijn we niet altijd vanzelfsprekend in onze eigen energie. We zijn van nature veel op anderen gericht en slechter gegrond. Hierdoor nemen we sneller dingen over. Wat kun je doen om hierachter te komen en je beter te voelen:

– Je energie schoonmaken: Net zoals we elke dag onze tanden poetsen is het ook belangrijk om dagelijks je energie schoon te maken en schoon te houden van andere (negatieve) energie die we hebben geabsorbeerd. Je kan je energie bijvoorbeeld schoonmaken door:

  • Douchen.

  • Schone kleren aantrekken.

  • Je aura reinigen met witte salie of Aurasoma.

  • Meditatie om je te gronden en alle energie die je hebt geabsorbeerd de aarde in laten stromen.

  • De engelen vragen om alles mee te nemen en schoon te maken in je en om je heen wat niet bij jou hoort.

– Energie beschermen:

Het is ook belangrijk om je energie dagelijks te beschermen. Dit kun je bv doen door:

  • Een schild, koepel of ei om je heen visualiseren.

  • Bepaalde stenen bij je te dragen.

  • Je voorstellen dat er grote rozen voor achter, links en rechts van je staan. De rozen zijn heel beschermend en houden alle niet-eigen energieën buiten je aura, terwijl je wel liefde blijft uitstralen.

  • Gronden! Een of meerdere keren per dag.

2. Uit je hoofd komen.

Het grootste probleem zijn je gedachtes. Vooral wanneer ze overlopen in teveel piekeren, zorgen maken, angsten of negatief denken. Gedachten kunnen je ‘gek’ maken, ze kunnen leiden tot een ontzettend naar gevoel en kunnen je zelfs depressief maken. Het is belangrijk om regelmatig uit je hoofd weg te gaan om je beter te voelen. Het heeft ook geen zin om teveel naar je hoofd te luisteren want die heeft nl. vaak geen gelijk. We hebben vaak gedachten die ons omlaag halen of ons zorgen laten maken over het verleden of de toekomst, wat je volledig uit het hier–en–nu en uit je lichaam haalt.. Kun je zomaar stoppen met denken? Dit is heel moeilijk. Het stemmetje is er altijd. Maar er zijn wel manieren om even uit je hoofd weg te komen en te stoppen met teveel te denken, zoals:

  • Je gedachten opschrijven om ze kwijt te raken. Als je ze op hebt geschreven hoef je hier even niet over na te denken. (Goed voor het slapen gaan).

  • Sporten.

  • Creatief bezig zijn.

  • Mediteren.

  • Ademhalingsoefeningen. Met de adem kun je in een korte tijd uit je hoofd in je lichaam komen.

Voorbeeld ademhalingsoefening:

Adem 4 tellen in, houd 2 tellen vast, adem 5 tellen uit. Herhaal dit 5 keer. Observeer dan hoe je je voelt en of je nog veel denkt. Oefen dit tot je het steeds langer volhoud.

  • Aardingsoefeningen. Aarden = uit je hoofd komen en in je lijf. Aarden doe je bijvoorbeeld door te wandelen, bewegen in de natuur, in de tuin werken, visualisatie- of meditatie oefeningen enz. (lees hiervoor mijn andere blogs).

Voorbeeld aardingsoefening:

Ga rustig zitten, met beide voeten op de grond. Haal een paar keer diep adem. Stel je voor dat je de onderkant van je voeten opent als een bloem. Stel je dan voor dat er, met elke uitademing, wortels uit je voeten groeien diep en breed de grond in. Stel je dan voor dat er ook een brede wortel vanuit je stuit diep de aarde in groeit, tot het midden van de aarde. Maak de wortel daar vast op jou manier. Nu ben je stevig verbonden met de aarde. Adem met elke inademing aarde-energie in jou lichaam.

Korte staande oefening: buig wat door je knieën zodat je voeten plat op de grond komen staan. Kantel je bekken licht naar voren, zodat je lichaam in 1 lijn staat. Richt je aandacht op je voeten. Nu ben je geaard. (Ja zo simpel kan het zijn).


3. Pijn erkennen en emoties uiten.

Ik ben ervan overtuigd dat een depressie (en ook een burn-out) over het algemeen te maken heeft met het wegstoppen en blokkeren van pijnlijke gevoelens, boosheid en verdriet. De enige goede remedie hiervoor is deze pijn te erkennen en het er laten zijn en doorleven. Hoe meer je toegeeft aan je emoties en deze uit, hoe minder depressief of somber je je voelt.

Ieder heeft zijn eigen manieren om emoties te uiten. In een aantal gevallen kan het zinvol zijn om hiervoor (passende) hulp te zoeken. De gevoelens zijn soms diep weggestopt en hier kom je dan niet makkelijk bij.


4. Contact met de bron.

Als je depressief of somber bent ben je, naast je emoties, ook afgesloten van de bron; je hogere zelf en je spirituele drift. Om welke reden dan ook is deze verbinding geblokkeerd. Hiermee ben je ook afgesloten van het gevoel van eenheid en onvoorwaardelijke liefde vanuit het universum, van vertrouwen, je gidsen en ook van je zielbestemming. Dit lijd tot verdriet en depressie. Je ervaart letterlijk geen lichtpuntje meer.

Het helpt heel goed bij depressie om deze verbinding te herstellen. Vooral voor HSP’s is dit ontzettend belangrijk. Hier haal je nl. je energie vandaan. Het is je leidraad en je redding..

Voorbeeld oefening contact met de bron:

Ga rustig zitten, met beide voeten op de grond. Haal een paar keer diep adem. Verbind jezelf met de aarde door wortels voor te stellen vanuit je voeten en je stuit (zie eerdere oefening). Maak dan een koord vanuit je navel, door je kruin heen, tot boven je hoofd waar je persoonlijke zon staat. Stel dit voor als een grote gouden bol boven je die verbonden is met het universum. Dit is je essentie. Vul jezelf op met het licht van de zon (je essentie). Het is heel goed om hier vaak (het liefst dagelijks) d.m.v. een koord verbinding mee te maken.


5. Innerlijke kind werk.

Een hele mooie manier om weer in contact te komen met je essentie en je ziel is door contact te maken met je innerlijke kind. Daar vind je je levensenergie en je vreugde. Je kan bv contact maken door dingen te doen die je als kind leuk vond om te doen, door vaak je handen op je onderbuik te leggen en aan je innerlijke kind te vragen waar hij/zij behoefte aan heeft of door een innerlijke-kind-meditatie.


6. Creativiteit.

Jezelf creatief uiten is zowel goed om het contact met jezelf en je emoties als met je innerlijke kind te herstellen. Tevens is het een goede manier om uit je hoofd te komen en in je gevoel. Voorbeelden zijn: schrijven, dichten, schilderen/ tekenen, knutselen en muziek maken.


7. Natuur & beweging.

Bij een depressie is het heel belangrijk om in beweging te komen. Dit is nodig om de energiecirculatie op gang te brengen en te houden en om niet volledig te stagneren. Door beweging worden er stofjes in de hersenen aangemaakt die helpen bij depressie. Elke dag 20 minuten bewegen maakt al een wereld van verschil! En het best is het om in de natuur te zijn. Hierdoor maak je gelijk je energie schoon en laad je weer op.


Ik hoop dat deze tips je mogen helpen. Als er nog opmerkingen of vragen zijn op deze blog hoor ik dat graag.


Liefs Annemoon




7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Contact

Telefoon: 06-53709018

Mail:  info@praktijkannemoon.nl

Sint Josephstraat 36 4901 GN Oosterhout

Referenties

Mijn healing bij Anne was heftig maar helend. Ik had het bij geen ander willen ervaren, zo lief en empatisch als zij is. In alles was te merken dat Anne dit met zoveel liefde doet dat je je vanzelf overgeeft aan haar kracht.
Het enige wat je hoeft te doen is een afspraak maken en zij doet de rest. Dankjewel Anne! X

Veronique Hoosemans

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. Let your users get to know you.

Wil je op de hoogte worden gehouden van mijn laatste nieuws, blogs, activiteiten en aanbiedingen?

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 

Volg mijn nieuwsbrief

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
A (5).jpg

buiten-gewoon-jezelf 

2021 site design by Anouska.Gloudemans