De invloed van voeding bij HSP en ADHD

Bijgewerkt: feb 24

Hoogsensitieve personen (HSP) staan erom bekend dat ze een fijngevoeliger zenuwstelsel hebben waardoor prikkels en gevoelens intensiever worden ervaren en verwerkt. Vaak denkt men dat de eigenschap HSP alleen met omgevingsprikkels en interne prikkels (zoals verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme) te maken heeft die lastig kunnen zijn. Maar wat men vaak niet weet is dat mensen met HSP door hun gevoelige zenuwstelsel ook vaak gevoeliger reageren op bepaalde stoffen, en een hoop HSP hebben te maken met voedselallergieën.


Scriptie onderzoek

Bij mijn scriptie onderzoek: © Anne van der Bruggen (2014) – Het bestaansrecht van kinderen van nu – overdiagnosticering bij kinderen en alternatieven voor medicatie- kwam naar voren dat voeding van groot belang is voor- en een grote invloed heeft op ons lichamelijk en geestelijk welzijn.


Voeding heeft bv invloed op het immuunsysteem, de alvleesklier, hormonen, bloedsuikerspiegel, darmproblemen, slaapstoornissen, concentratiestoornissen, vermoeidheid, stres, angsten, overactiviteit, burn-out, zelfs depressie. En ook blijkt voeding zeer veel invloed te hebben op ADHD en HSP klachten!


Met aanpassingen in de voeding kan er veel bereikt worden op het gebied van klachten die ervaren worden bij ADHD en HSP.


Relatie tussen ADHD en voeding aangetoond

Tijdens mijn onderzoek kwam ik erachter dat de relatie tussen voeding en ADHD is aangetoond door wetenschappelijke onderzoeken. Voeding kan verantwoordelijk zijn voor de ADHD-symptomen. Voedingsadditieven veroorzaken geen ADHD, maar wel is bewezen dat zij de gevolgen van ADHD kunnen versterken. Een groot opgezet onderzoek uit 2007 toonde bv aan dat kunstmatige kleurstoffen in voeding een toename van hyperactiviteit kunnen veroorzaken. In 2011 toont wetenschapper Lidy Pelsser aan met een groot wetenschappelijk onderzoek dat met behulp van een speciaal dieet en een goede begeleiding, de ADHD bij ruim 60% van de kinderen helemaal verdwijnt en wegblijft.




Een aantal voorbeelden van speciale diëten:

  • RED-dieet

Ontwikkeld door Lidy Pelsser. Het Restricted Elimination Diet wordt toegepast om te onderzoeken waar de persoon overgevoelig op reageert. Tijdens het RED-dieet zijn meerdere voedingsmiddelen toegestaan volgens een wisselschema.

  • Exorfinen dieet

Exorfinen wijzigen de hersenactiviteit, ze misleiden het endorfinesysteem en verstoren daardoor de werking van dopamine, insuline, cortisol en het immuunsysteem. (wat zeer veel effect heeft op ADHD en HSP). Exorfinen zitten in gluten, zuivel, soja en spinazie. Deze middelen moeten volgens dit dieet vermeden worden.

  • Feingold dieet

Met name alle kleur- en smaakstoffen en alle conserveringsmiddelen moeten bij dit dieet vermeden worden.

  • Hypoglycemie dieet

Hypoglycemie is een ziekte die te maken heeft met een te lage suikerspiegel in het bloed. De symptomen die optreden bij hypoglycemie zijn onder andere: vermoeidheid, verwarring, zenuwachtigheid en concentratiestoornissen. Hypoglycemie komt vaak voor bij overgevoelige mensen en mensen met ADHD.

Bij dit dieet word het gebruik van suikers zoveel mogelijk vermeden. Onder suikers wordt niet alleen witte suiker verstaan, maar ook alle zetmeel, zoals brood, gebak en pasta. Zetmeel wordt in het lichaam ook omgezet in suikers.

Bij een teveel eten van suikers wordt de alvleesklier voortdurend gestimuleerd om insuline aan te maken, zodat de glucose snel kan worden omgezet in glycogeen en er te weinig glucose in het bloed achterblijft. Als dit gebeurt krijg je weer trek in suikers.

Als er sprake is van stress vraagt het lichaam om een extra hoeveelheid energie (glucose). Alcohol, koffie, suiker en nicotine zorgen voor een onnodige afscheiding van insuline, waardoor de bloedsuikerspiegel omlaag gaat. In elke stresssituatie wordt het zenuwstelsel dus geprikkeld, waarbij het een signaal afgeeft om zo snel mogelijk voor glucose te zorgen. Hierop reageert het bijniermerg door het hormoon adrenaline te produceren, wat op zijn beurt glycogeen omzet in glucose. Adrenaline kan ook glycogeen omzetten in glucose, maar dan alleen in noodgevallen.

Door voedingsmaatregelingen, voedingssupplementen en lichaamsbeweging kan de bloedsuikerspiegel normaliseren. Hierdoor verminderen of verdwijnen de klachten.

  • E621 weglaten

Ook is het goed om E621 weg te laten. E-nummer 621 verstoord het zenuwstelsel ernstig en schaadt de hersenen. Het is uit onderzoek gebleken dat deze stof o.a. hyperactiviteit en gedragsstoornissen kan veroorzaken.

E-621 heeft verschillende namen, zoals: MSG, soja-eiwit, pectine, maïszetmeel, pectine, ve-tsin, geautolyseerd gist, calcium caseinaat, glutamic acid, hydrolyzed proteine, monopotassium glutamate, monosodium glutamate, Sodium Caseinate, Textured Protein, gist extract, gist nutrient, etc.

Het zit in producten zoals: vleeskruiden, soepen, bouillon, sauzen, vleeswaren, hartige snacks (zoals chips), zakjes en pakjes met kruiden, smaakstoffen, sojasaus, enz.

Uit mijn onderzoek bleek ook dat ADHD en HSP veel raakvlakken hebben, dat de symptomen op elkaar kunnen lijken en de diagnose ADHD hierdoor nogal eens verward word met HSP. Hierom zouden de diëten dus ook een goede behandeling kunnen zijn bij HSP klachten.


Relatie tussen voeding en HSP

De hypergevoeligheid van HSP werkt ook door in hun lichaam. HSP reageren gevoeliger op verschillende voedingsmiddelen. Als hun systeem overbelast word door bepaalde voedingsmiddelen heeft dat meteen een uitwerking op hun gevoel en op hun gedrag.

Zo zou het hyperactieve gedrag van kinderen (of volwassenen) ook mede veroorzaakt kunnen worden door een onjuiste voeding. Het is zeer zinvol om eerst allergenen in kaart te brengen. Allergenen verschijnselen lijken op onrust en HSP/ ADHD symptomen.

Het hypoglycemie dieet word al toegepast in de behandeling van HSP en geeft positieve resultaten.

Eigen ervaring

Als hoogsensitief persoon reageerde ik altijd al, zonder het te weten, gevoeliger op voeding. Ik was me hier niet echt van bewust, omdat ik over het algemeen altijd gezond heb gegeten.


Totdat ik in 2008 een enorme burn-out kreeg. Na lang zoeken kwam ik er uiteindelijk bij een psycholoog achter dat ik HSP heb. Maar zij mocht me hier niet mee begeleiden, ‘want HSP was geen erkende stoornis’. Ik ben zelf op zoek gegaan naar begeleiding, en kwam terecht bij een sensi-therapeut. Iemand die me met een biosensor doormeette en zo zag waar er blokkades zaten en wat ik nodig had, ook op het gebied van voeding. Ik kreeg het ‘hypoclycemie dieet’ mee en ben dit streng gaan volgen.


Na 2 weken behandeling en volgen van het dieet merkte ik al dat mijn burn-out klachten afnamen! Ik sliep weer, ervoer minder stres en had veel minder last van mijn HSP klachten! Na een paar weken raakte ik uiteindelijk helemaal van mijn klachten af, ik had weer energie en kwam weer in balans! Ik hoefde het dieet toen niet meer te volgen, en kon gewoon ‘zondigen’ zonder me slecht te voelen. Want als je in balans bent kun je alles aan (Ook als je HSP bent)!


Jaren ging het goed. Ik at over het algemeen gezond en at ook waar ik zin in had. Toen werd ik zwanger.. en keek ik nergens meer naar. Geen besef meer hebbende dat voeding nog zoveel invloed zou kunnen hebben op mij, at ik alles waar ik maar zin in had. (En dat was vrij veel zuivel, tarwe en suikers ;).. Tegen het eind van de zwangerschap was ik zo hyper-over-gevoelig dat ik niet meer kon filteren wat er extern en intern allemaal gebeurde. Alles kwam 10x harder binnen dan gewoonlijk. Ik kreeg hyperventilatie en paniekaanvallen, zomaar uit het niks.. ook als ik gewoon in bed lag. Ik snapte er helemaal niks van..


Ik ben met deze klachten naar de huisarts gegaan. Die zei: “dit komt gewoon door de hormonen van het ontzwangeren. Hier kun je niks aan doen, gewoon uitzitten”. Ondertussen durfde ik de straat amper meer op uit angst weer een paniekaanval te krijgen..


Via via ben ik bij een ademtherapeut terecht gekomen voor de hyperventilatie die toevallig ook bioresonantie therapie gaf. Ze vermoedde dat er iets anders aan de hand was dan verkeerd ademen, en ze meette me helemaal door met een biosensor. En wat bleek: mijn hormonen en schildklier waren erg uit balans, ik had allergenen: gluten, tarwe, zuivel en suiker, en een candida in mijn darmen.. Wat een oorzaak van hyperventilatie blijkt te zijn. (Dit ontstaat door een teveel eten van suikers).


Ik ben naast de bioresonantie behandelingen onmiddellijk begonnen met een streng dieet (zonder suiker, tarwe en zuivel) en heb magnesium, B-12, vit D en jodium supplementen erbij genomen. Binnen 1 week was ik van de hyperventilatie af en ging ik weer zonder angst de straat op! 2 weken later kon ik weer goed slapen. De candida was elke 2 weken met de helft afgenomen. Ik kreeg weer energie en steeds beter kon ik de prikkels die binnenkwamen weer filteren! Ik kwam weer in balans en werd weer mezelf.


En dat alleen door de klachten aan te pakken met voedingsaanpassingen en supplementen! Het kan dus ook gewoon puur lichamelijk zijn.


Hierom vind ik dat het stukje lichamelijke welzijn niet los kan worden gezien van geestelijk welzijn, en dat dit niet vergeten mag worden in de behandeling van welke klacht dan ook!

En vooral bij HSP.. aangezien zij gevoeliger reageren op voeding, maar dus ook op juiste voeding!\

Mocht je advies willen over welke voedingsaanpassingen goed zouden zijn voor jou, kun je contact met mij opnemen.


Liefs Annemoon




12 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Contact

Telefoon: 06-53709018

Mail:  info@praktijkannemoon.nl

Sint Josephstraat 36 4901 GN Oosterhout

Referenties

Mijn healing bij Anne was heftig maar helend. Ik had het bij geen ander willen ervaren, zo lief en empatisch als zij is. In alles was te merken dat Anne dit met zoveel liefde doet dat je je vanzelf overgeeft aan haar kracht.
Het enige wat je hoeft te doen is een afspraak maken en zij doet de rest. Dankjewel Anne! X

Veronique Hoosemans

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. Let your users get to know you.

Wil je op de hoogte worden gehouden van mijn laatste nieuws, blogs, activiteiten en aanbiedingen?

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 

Volg mijn nieuwsbrief

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
A (5).jpg

buiten-gewoon-jezelf 

2021 site design by Anouska.Gloudemans