10 voordelen van gronden

 

Wat is gronden?

Gronden oftewel aarden is in je lijf zijn, met beide benen stevig op de aarde, in het hier-en-nu zijn. Gronden is je natuurlijke verbinding met de aarde. Deze verbinding is te voelen vanaf je stuit of hara-punt (onder je navel) naar beneden en via je voeten.

Gronden is niet vanzelfsprekend. Veel mensen zijn niet goed gegrond. Dit merk je bijvoorbeeld aan veel piekeren, onrust, onbalans, zweven, hoofdpijn, moeheid, angsten, enz. 

Voor mij was het een levenswerk en een dagtaak om te leren gronden en vooral om gegrond te blijven. Een proces van vallen en opstaan. Ik had bijvoorbeeld moeite met tussen mensenmassa’s zijn. Ik had veel last van prikkels, energieën, hyperventilatie, angsten, moeheid, onzekerheid, duizeligheid, misselijkheid en andere vage klachten. Vaak rende ik hyperventilerend of flauwvallend weer weg van de mensen, en trok ik me ziek en leeg terug in bed om weer op te laden.. Het was voor mij een raadsel hoe dit kwam, ik dacht dat er iets vreselijk mis was met mijn gezondheid :P. Later kwam ik erachter dat ik hoogsensitief ben en niet goed geaard was (en hierdoor alles oppikte van buitenaf). Daarnaast ben ik van het type in mijn hoofd zitten en piekeren; dubbelop niet geaard dus.. Het was een lange weg om dit bewust te worden en te leren gronden. Dankzij yoga, healing-behandelingen, innerlijk werk en oefeningen heb ik stap voor stap leren gronden en een stevig aardingskanaal ontwikkeld die ik niet meer loslaat! Ik moet er wel nog regelmatig op letten, maar het is nu alleen nog maar een kwestie van eraan denken.

Ook al is het niet wetenschappelijk aan te tonen; gronden werkt zeker en heeft veel voordelen. Mijn leven is in alle opzichten zoveel fijner en makkelijker geworden sinds ik kan gronden en hierop let. Sterker nog: ik kan nu pas volop in het leven staan. Gronden werkt natuurlijk niet tegen alle problemen, maar het is zeker de basis van meer balans en een gelukkiger leven.

Door dit te ervaren, en door de voorbeelden in mijn praktijk zie ik de vele voordelen van gronden. Hieronder zet ik de grootste voordelen op een rijtje:

10 voordelen van gronden:
  • Bescherming voor prikkels.

Als je spiritueel ontwikkeld, HSP of ADHD hebt of als je veel in je hoofd zit en piekert is je energieveld (aura) vaak wat meer van je lichaam af, of hoger gericht en niet tot de grond. Als je goed gegrond bent heb je je energieveld helemaal om je heen. Energieën van andere mensen, negatieve energieën en prikkels kunnen dan niet zo hard binnenkomen, je word er minder door beïnvloed en daarnaast reageer je rustiger op externe prikkels. Gronden werkt als een natuurlijke bescherming. 

  • Meer vertrouwen op jezelf en de wereld.

Je staat in contact met de aarde via je eerste chakra (bij je stuit). Deze chakra staat voor het recht om er te zijn; je bestaansrecht. Als dit chakra goed werkt en je gegrond bent ervaar je levenskracht, vertrouwen in jezelf en in de wereld, en een gevoel van veiligheid en zekerheid. Dit helpt op veel gebieden in je leven.

  • Meer energie en vitaliteit.

Via de aarde neem je nieuwe energie en levenskracht op. Dit heb je nodig voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Gronden helpt o.a. bij moeheid, duizeligheid, zweverigheid, ziekte, spanning, piekeren, onrust en angsten.

  • Minder kwetsbaar; niet zo snel uit balans en uit je kracht.  

Door te gronden neemt je stabiliteit toe. Gegrond zijn is de basis van in balans zijn. (net als een boom; die waait niet om). Je staat sterker in het leven en kan meer aan. Daardoor voel je je veiliger, minder kwetsbaar en raak je minder snel uit je kracht.   

  • Minder in je hoofd, meer in je lijf.

Als je piekert en je zorgen maakt is je energie hoog; in je hoofd en niet in je lijf. Door te gronden komt je energie in je hele lijf, waardoor je ‘uit je hoofd’ gaat en dus stopt met piekeren.

  • Betere focus en concentratie.

Doordat je minder in je hoofd zit en minder last hebt van prikkels kun je je ook beter focussen en concentreren op andere dingen.

  • Minder spanning/ stres.  

Gronden zorgt voor het tot rust komen van het zenuwstelsel. Hierdoor ervaar je minder stres en spanning. 

  • Emoties beter kunnen loslaten.

Door te gronden heb je een beter contact met je lichaam en je emoties. Hierdoor kan je je emoties beter voelen, waardoor ze kunnen worden losgelaten. Via je verbinding met de grond (je voeten en je stuit) kun je overtollige energie afvoeren. Gronden helpt je los te laten wat je niet meer nodig hebt. 

  • Beter slapen.

Gronden zorgt voor ontspanning en een leger hoofd, hierdoor voor een betere nachtrust.

  • Dromen waarmaken/ manifesteren/ realiseren.

Door gronding kun je focussen, en al je talenten, ideeën, dromen en intuïtie naar beneden halen en hier neerzetten; manifesteren.

Hoe doe je dat, gronden?

Een paar simpele snelle manieren om beter te gronden zijn:

  • Contact met de natuur! Tuinieren, wandelen in het bos of op het strand.
  • Sporten/ bewegen. Met je lichaam bezig zijn.
  • Yoga– meditatie– & mindfullness oefeningen.
  • Ademhaling. Door bewust op je adem te letten en hier oefeningen mee te doen kun je beter gronden.
  • Rode kleding dragen of naar de kleur rood kijken. (Ik denk bij alles wat ik zie wat rood is; oja gronden). De gedachte aan aarden en de intentie kan soms al genoeg zijn.
  • Edelstenen bij je dragen of vasthouden. Alle edelstenen hebben een bepaalde energie bij zich en hebben een krachtige werking. De edelstenen die helpen bij aarding zijn o.a.: rode jaspis, agaat, carneool, granaat, hematiet, obsidiaan, zwarte toermalijn, zwarte onyx, rookkwarts en ook bergkristal kan zeer aardend zijn. Voel en ervaar zelf welke steen goed voor jou is. 
  • Voeding. Eten zorgt ook voor een goede gronding. Door eten zak je meer in je lichaam. Daarnaast heeft vooral voeding uit de grond een aardende werking.
  • Op blote voeten lopen, met je voeten op de grond stampen of springen. Hiermee stimuleer je de voetchakra’s en stroomt de energie beter door.
  • Boomknuffelen! 😉
  • Voetmassage.

Korte grondingsoefening:

– Ga rustig zitten, met beide voeten op de grond en sluit je ogen.

– Ga met je aandacht naar je ademhaling. Adem in door je neus en uit door je mond. Maak de ademhaling steeds langer en dieper. Stel je voor dat je rust inademt, en spanning uitademt.

– Laat denkbeeldig wortels uit je voeten groeien, net zoals bij een boom. Voel dat je hierdoor stevig bent verbonden met de aarde. Je kan je voeten voelen tintelen.

– Visualiseer dat er een breed zilveren koord vanuit je navel door je stuit naar beneden groeit, door de verschillende lagen van de aarde heen, tot bij het hart van de aarde. Maak het koord daar vast op jou manier. (weet dat de aarde energie veilig en fijn is).

– Adem de aarde energie in naar boven en laat het je hele lichaam vullen.

– Adem de aarde energie dan langs de voorkant omhoog en langs je rug weer omlaag, en via je stuit weer de grond in. Spanningen worden zo afgevoerd de grond in. Laat een circulatie ontstaan.

– Hou dit een tijdje vol tot je je helemaal rustig en goed gegrond voelt. 

Moeite om te gronden.

Het kan voor sommige mensen heel moeilijk zijn om te gronden. Als je dit hebt zou er meer aan de hand kunnen zijn. Je vind het bijvoorbeeld (onbewust) heel moeilijk of pijnlijk om hier te zijn, je kan een blokkade hebben in je energiesysteem of je hebt een emotionele blokkade. Dan kan het een lange weg zijn om te leren gronden. Toch is het mogelijk. Graag wil ik je hierbij ondersteunen in mijn praktijk. Ik hoor het ook graag als je een vraag of een aanvulling hebt n.a.v. deze blog 🙂 

 

Liefs Annemoon


Facebook

9 gedachtes over “10 voordelen van gronden

  1. goedemiddag, ik heb net u pagina gelezen
    over Angsten en Paniek aanvallen ik herkende zoveel
    ervan ook straatvrees daarbij heb ik nog een slikfobie gekregen en ben dus
    heel veel afgevallen ik heb nu van de arts Paroxetine 10 mg gkregen en 3x daags
    Diazepam 5 mg het gaat nu wel wat beter met mij maar zou liever geen medicijnen willen gebruiken
    ikmoet nu 6 maart naar PSYQ voor het eerst wat ik het liefst zou willen is dat ik een zou hebben wat ik op mijn mp3 af kan luisterenom te leren hoe ik weer tot rust kan komen op een voor mij rustige plek bij voorbeeld op mijn bed ik hoop dat dit ergens te verkrijgen is ik heb al zoveel boeken over angsten en paniek aanvallen maar ik heb meer aan zo bandje ik wil u hartelijk bedanken dat ik deze side gevonden heb ook edelsteentjes heb ik gekocht ik weet geen verdere op losing en de medicijnen wil ik ook niet graag gebruiken maar ik heb geen andere keuze ik slaap wel veel S avonds onderde tv en ook de nacten
    met vr Gr Jokej

    • Hoi Joke, wat naar om te horen. angsten hebben altijd te maken met weggestopt onverwerkt verdriet. dus wees zo zacht mogelijk voor jezelf en nodig je emoties uit om verwerkt te worden. (desnoods met therapie, soms kunnen we dit niet alleen). ik snap dat je liever van de medicijnen af wilt, al is het een goede manier om heftige fases van paniek even te overbruggen. maar er mag wel een alternatief tegenover staan zodat het niet meer nodig is op den duur.. grappig dat je dat vraagt van de mp3’s. ik ben van plan om meditaties op te gaan nemen. houd mijn website en/of nieuwsbrief in de gaten hiervoor!
      veel sterkte en hoop dat je je gauw beter voelt! liefs anne

  2. Hallo Annemoon.
    Dit is voor mij de eerste keer dat ik ergens op reageer.
    Op de allereerste plaats; een voor mij duidelijke en zo herkenbare pagina.
    Van gronden had ik nog niet gehoord, maar dat geeft me meteen t gevoel, dat ik dit MOET doen….ik heb n.l. altijd t gevoel niet echt in deze wereld te zijn…na jaren van chronische hyperventilatie (na geboorte eerste zoon), ben ik hiervan afgekomen, door begeleide buik-ademhalingsoefeningen….(6 weken in totaal) via de Stichting FobieVriendenkring…..t heeft geholpen.
    Op dit moment speelt er zoveel…(overlijden echtgenoot o.a) en sinds een half jaar word ik nu van angst uit m’n slaap wakker….en sta zo ook iedere ochtend op…..hartstikke misselijk van angst….pas tegen de avond ebt t weg .
    Maar waar ik vooral op wilde reageren is op de slikfobie van Joke.
    Ik heb dit ook gehad en…dat is echt vreselijk.
    Ik heb t onder controle gekregen doordat ik simpelweg hoorde op welke manier je je tong in je mond moet leggen.
    T klinkt voor iemand die hier niet mee bekend is vast belachelijk….ik weet t.
    Ik hoop dat je dit kunt en wilt doorgeven aan Joke en ben ervan overtuigd dat ze er wat aan heeft;
    T voorste gedeelte dient ze tegen de binnenkant van de bovenste voortanden te duwen..(gesloten mond)..daarna kan ze wel weer makkelijker slikken….en krijgt ze die grip weer te pakken…waardoor de angst weer gaat verdwijnen.
    Ik hoop dat t n lichtpuntje voor Joke is en Anemoon, jij bedankt voor mijn lichtpunt.
    Groetjes Bertie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.