Tips om een burn-out te voorkomen

 

Voor mij is het hebben van een burn-out niet vreemd.. in 2004 kwam ik door een auto-ongeluk een jaar thuis te zitten en kwam ik erachter dat ik al heel lang over mijn grenzen gegaan was. Ik was overspannen en oververmoeid; burn-out. Het universum had letterlijk ingegrepen met een auto-ongeluk en achteraf was dat een groot geluk. Hierdoor ging ik weer naar mijn lichaam luisteren, aandacht besteden aan mijn persoonlijke ontwikkeling, mijn verleden aangekeken en vond ik mezelf uiteindelijk weer terug..

Het was een harde les om een jaar thuis te zitten, constant overprikkeld en oververmoeid te zijn, niet meer te kunnen wat ik eerst deed en buiten de maatschappij te vallen. Ik wilde dit niet meer meemaken!

Maar helaas gebeurde het nog een keer en heftiger dan eerst..  Nadat ik een tijd in Bali had gewoond voelde ik me zo in mijn element dat ik met mijn nieuwe energie en inzichten ging werken bij de GGZ, met de missie om de hulpverlening hier positief te willen veranderen..  in mijn beleving toen het hoogst haalbare om te  doen. Maar dit bleek totaal niet bij me te passen. Het was mijn plek niet. Ik kon niet mee met de visie van de GGZ en voelde me steeds onzekerder, kleiner en meer overvraagd. Ik ben hiermee te lang doorgegaan omdat ik het zo graag wilde kunnen.. in combinatie met mijn perfectionisme en mijn hoogsensitiviteit waar ik toen nog niet mee om had leren gaan, resulteerde dit uiteindelijk in een enorme burn-out waarbij ik wel 2 jaar thuis heb moeten zitten..  een heftige periode waarbij ik hard heb moeten werken met vallen en opstaan om hier bovenop te komen en te blijven. Achteraf had het allemaal een reden.. en was dit het grootste kado wat me is overkomen!

Ik kwam hierdoor weer op het juiste pad naar mijn bestemming. Bij mezelf.

Ik ben in deze periode erachter gekomen bij een psycholoog dat ik HSP ben en hier cursussen en therapieen in gaan volgen, wat mij helemaal terugbracht bij mijzelf. Hierna ben ik de opleiding transformatie coach & energetisch therapeut gaan doen en mijn werk volledig omgegooid; ik ben mijn eigen praktijk begonnen. Ik kon geen andere kant meer op, dit was mijn pad 🙂

In de praktijk zie ik ook heel veel mensen die een burn-out hebben of hier tegenaan zitten.
Het is een veel voorkomend verschijnsel van deze tijd..  vanwege de veeleisende hectische maatschappij, maar ook omdat we in een overgang en veranderingsperiode zitten.

Redenen waarom mensen een burn-out krijgen kunnen zijn:
  • Te lang doorgaan met werken op een plek die niet bij je past
  • Te veel verplichtingen nagaan en anderen pleasen en te weinig tijd voor jezelf en contact met jezelf. Deze maatschappij bestaat uit de hele dag zoveel mogelijk afleiding.. het is een kunst om bij jezelf te blijven. hiervoor heb je tijd nodig voor jezelf.
  • Niet op je goede pad/ plan van bestemming zitten
  • In een transformatie/veranderingsproces zitten. Je hebt hiervoor rust en ruimte nodig.
  • Je mag misschien groeien op een bepaald gebied zodat je je verder kunt ontwikkelen in je werk. bv je bent slecht in grenzen aangeven, dan loop je vast op je werk zodat je dit gaat ontwikkelen.  Of je mag door vast te lopen ontdekken dat je HSP bent, zodat je je hier meer in gaat verdiepen en ontwikkelen.. (en later misschien iets mee gaat doen in je werk:).
  • Je hebt te maken met het ascentieproces / de trillingsverhoging. Op dit moment komt er heel veel licht naar de aarde, een hogere trillingsfrequentie. Wat zorgt dat we groeien.. alle oude dingen die niet meer passen verdwijnen uit je leven. Oude stukken worden naar boven gehaald om te helen. Angst wordt vervangen door liefde en licht.
    En dat vraagt zoveel van onze aandacht en energie dat we soms niet meer kunnen functioneren op ons werk. Vooral als dat een werkomgeving is die niet meer bij onze (nieuwe) energie past. Wat niet stroomt vanuit de ziel valt weg, om plaats te maken voor wat wel past en de bedoeling is op ons pad..

Als je eenmaal een burn-out hebt gehad, loop je sneller kans om het nog een keer te krijgen. Belangrijk dus om hier goed op te letten en dit te voorkomen!

Als je tegen een burn-out aan zit kun je last hebben van bepaalde signalen, zoals:
  • Nergens zin in hebben, je passie kwijt zijn
  • Heel moe of leeg voelen
  • Down of depressief
  • Overprikkeld zijn. Niet tegen harde geluiden, drukte of sterke geuren kunnen.
  • Weinig kunnen hebben, afreageren op anderen.
  • Sneller en heftiger emotioneel zijn.
  • Lichamelijke klachten/ spanningsklachten zoals hoofdpijn, nekpijn, stijve spieren, maagzuur enz
  • Angstklachten, hyperventilatie en paniekaanvallen. (signaal van overprikkeling).

Hoe voorkom je een burn-out? Mijn tips:
  • Rust.

Pas op de plaats! Neem zoveel mogelijk rust. Een burn-out is alleen te voorkomen en genezen met rust. Dus laat dit nu je prioriteit zijn. Neem zo vaak mogelijk vrij, zo mogelijk regelmatig een hele dag. En zet kruisen in je agenda waarbij je helemaal niks doet, alleen maar uitrusten.

  • Ga iedere dag even de natuur in.

In de natuur kun je gewoon Zijn. De natuur grond onze energie vanzelf. Het heelt je energiesysteem. Je kan dan ontladen en opladen.
Laat als je in de natuur zit of loopt je gedachten en gevoelens gewoon helemaal de vrije loop gaan. Observeer ze, erken ze en laat ze er helemeaal zijn. Dan kom je langzaam weer terug in contact met jezelf.

  • Zelfzorg 

Zorg goed voor jezelf. Kom in contact met jezelf door jezelf de hele dag af te vragen waar JIj nu zin in hebt en behoefte aan hebt, en hier zo goed mogelijk naar te luisteren. Geen zin in die drukke afspraak? Ga niet. Geen energie voor het huishouden vandaan? Doe het vandaag niet. Luister naar jezelf.

  • Doe even alleen het hoognodige en doe het langzaam.

Stel prioriteiten. zet jezelf en je eigen behoeftes even helemaal op 1 en ook op 2. Doe voor de rest alleen dingen die echt niet kunnen wachten. Doe de dingen ook op een langzamer tempo. je kan echt niet meer doen op een dag als je alles snel doet. Op een langzaam tempo dingen doen zorgt ervoor dat je in het hier en nu blijft. en daar is de rust en jou Zelf te vinden.

  • Grenzen

Respecteer je grenzen en geef ze zoveel mogelijk aan. Zeg afspraken af die geen prioriteit hebben. Zeg vaker ‘Nee’. Plan maximaal 1 ding per dag naast je werk. Probeer op je werk wat taken uit handen te geven of uit te stellen.

  • Afstemmen! 

Het is nu extra belangrijk om je af te stemmen en weer te verbinden met jezelf. Dit doe je bv door meditaties en oefeningen om te aarden en de verbinding met je hogere zelf te voelen. Hier vind je je ziel weer terug. En ook je antwoorden, de energie en de veiligheid die je nodig hebt voor je proces.

  • Ontspanning. 

Ontspanning is nu heel erg belangrijk! Doe wat je kan doen om jezelf helemaal te laten ontspannen. Sporten, Yoga en meditatie zijn heel erg aan te raden.

  • Voeding.

Gezonde voeding is een hele belangrijke bron van je totale welzijn. Suiker heeft bv veel effect op je hormonen, zenuwstelsel en streslevel.. met goede voeding kun je veel doen voor je energie.
Ook supplementen kunnen heel zinvol zijn in deze fase… zoals magnesium, vitamine B (complex) of B12, vitamine D..  Het is voor iedereen anders wat je nodig hebt en hoeveel.. ook hangt het af van de mate waarin het wordt opgenomen door je lichaam. Je kan dit het beste laten uitmeten door een mesoloog.

  • Alternatieve therapie.

Veel mensen in mijn praktijk die kampen met een burn-out worden naar een psycholoog gestuurd. Dit is heel fijn voor inzicht en rationaliseren. Maar veel HSP-ers zijn juist vastgelopen omdat ze het contact met hun gevoel kwijt zijn geraakt, en hebben er veel baat bij om hieraan te werken en zich te verdiepen in hun gevoelskant, zodat ze zichzelf en hun kracht weer terugvinden. Hier is alternatieve therapie heel goed voor! Dit is een goede aanvulling op een psycholoog.

  • Pak de oorzaak aan

Doorbreek je beperkende patronen die ervoor zorgen dat je hierin bent terechtgekomen. Heb je onbewuste angsten: kijk ze helemaal aan en transformeer ze. Draag je teveel voor anderen; geef dat bewust terug en laat het los. Heel je oude pijn. Dan word je steeds meer wie je bent. En zo kom je op jou pad van bestemming 🙂

 

Ik wens iedereen die hier tegenaan loopt heel veel sterkte en rust. En mocht je vragen hebben hierover, voel je welkom om mij te mailenl info@praktijkannemoon.nl

 

Liefs Anne

 


Mijn naam is Anne. Ik ben transformatie coach en energetisch therapeut.
In mijn praktijk begeleid en ondersteun ik (hoog) gevoelige personen die vastlopen in zichzelf en de maatschappij, om hun eigen-wijsheid te vinden, van hun gevoel hun kracht te maken en te zijn wie ze werkelijk zijn, zodat ze hun licht kunnen laten schijnen en de wereld een beetje mooier maken.
Want het mooiste wat je kunt worden is jezelf.

 

 

Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.