Tips voor HSP om je grenzen te bewaken

Hoogsensitieve mensen (HSP) zijn van nature minder goed begrenst. Ze zijn veel afgestemd op anderen en voelen haarfijn aan wat een ander nodig heeft, waarbij ze zichzelf regelmatig vergeten of opzij zetten (pleasen). Ook pikken zij negatieve gevoelens of spanning van anderen sneller op en voelen dit alsof het hun eigen gevoel is. Tot slot hebben ze ook nog meer tijd nodig om alles weer los te laten omdat ze intenser voelen en verwerken.
Kortom; HSP gaan sneller over hun grenzen heen.

Lees hier meer over hoogsensitiviteit.

Wanneer je als hoogsensitief persoon niet goed op je grenzen en je energie let, kun je je heel beroerd gaan voelen, overprikkeld, oververmoeid of overspannen.. Of je krijgt allerlei vage lichamelijke of geestelijke klachten zonder duidelijke oorzaak.

Vooral wanneer je als HSP stress ervaart of slecht slaapt, ben je hier nog gevoeliger voor.. waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt van overprikkeling. En dan zijn je eigen grenzen ver te zoeken. Met alle gevolgen van dien.. Dit kan zelfs burn-out tot gevolg hebben.

Dus grenzen zijn van wezenlijk belang voor mensen, en vooral voor HSP.

 

Hoe vind je je grenzen weer terug en bewaak je deze?
Hier een aantal tips..

  • Plan elke dag een (vast) rustmoment voor jezelf in.
    Door rust en tijd voor jezelf te nemen kom je weer in contact met je gevoel en jezelf. Zo kun je je eigen behoeftes en grenzen weer gaan voelen. Daarnaast is het ook heel belangrijk om te ontprikkelen en te ontladen van stress en opgepikte energie van anderen.
    Neem bijvoorbeeld elke middag een uur voor jezelf of ’s avonds wanneer de kinderen op bed liggen. Je kan even gaan liggen, mediteren, een boek lezen, een wandeling maken of gewoon even niks doen. (En een rustmoment houd ook in; telefoon uit 😉

 

  • Energie beheer!
    Dit is een van de meest belangrijke en doeltreffende dingen die je kunt doen om je grenzen weer te voelen en te bewaken. (Energetische bescherming werkt net zo goed of zelfs nog beter dan woorden).

    – Aarden.

    Aarden is verbinden met je lijf, in je eigen energie zijn. En als je in je eigen energie bent, dan voel je pas je grenzen. En ook wat niet van jou is maar van een ander. Je kan jezelf dan beter beschermen en begrenzen. Aarden blijft altijd belangrijk voor HSP’s, en is nodig om goed voor jezelf te zorgen. (Lees hier wat de voordelen zijn van aarden).
    Begin elke dag (voor je naar werk of school gaat) met een korte aardingsoefening.  Visualiseer bijvoorbeeld dat je voeten zich d.m.v. wortels verbinden met de aarde. En visualiseer dat er vanuit je navel een koord loopt door je stuit (1e chakra) heel diep de aarde in. Dan ben je goed geaard. Via deze 3 punten kun je gedurende de dag alle spanning van jezelf en anderen afvoeren. 
    Er zijn ook veel (geleide) aardingsoefeningen te vinden op bv youtube.

    – Verbinden met je (hogere) zelf
    Naast aarden is het ook belangrijk om contact te blijven maken met je (hogere) zelf en levensdoel, zodat je in verbinding blijft met je werkelijke zelf en kan opladen. Dit geeft zingeving, rust, vertrouwen, licht en energie..
    Dit kun je doen na de aardingsoefening; verbind jezelf met je hogere zelf door bv een gouden koord te visualiseren vanuit je navel door je kruin naar boven, tot jou persoonlijke zon boven je hoofd die staat voor je hogere zelf. Je kan ook de intentie geven om je met je (hogere) zelf te verbinden of je gewoon op jou bron afstemmen.

    – In je centrum zijn.
    Door te verbinden met de aarde en je hogere zelf, heb je de balans in jezelf gevonden tussen hemel en aarde, en zit je goed in je eigen energie. Dit komt samen in je buik bij je navel; je centrum. (Hier zit ook je gevoelscentrum en je levensenergie).
    Richt vaak je aandacht op je centrum. Hierdoor blijf je in contact met jezelf en jou gevoel. Vanuit hier kun je je energie bij je houden, beter aarden en beter je gevoel uitspreken.

    – Je energie beschermen.
    Je kan licht van je eigen zon om je heen plaatsen als een bubbel van licht, om je aura mee te reinigen en beschermen. Je kan ook een schild, een piramide, een kring met rozen of iets anders om je heen visualiseren. Doe wat goed voelt, alles wat je visualiseert werkt door in je energie. Stel je voor of geef de intentie dat negatieve energie en spanning er niet doorheen kan komen, maar wel liefde en fijne verbindingen.
    – Voordat je een vervelend gesprek hebt of in een negatieve of drukke omgeving bent; scherm je zonnevlecht af door 7 keer van je hart naar je onderbuik te strijken, met de intentie dat je je zonnevlecht afsluit.
    – Als je heel erg open staat; doe dit ook voordat je je mail opent of telefoon opneemt! Ook via mail en telefoon kun je energie van anderen overnemen.
    – Voordat je gaat slapen: strijk 3 keer je kruin af met de intentie dat er niks binnen komt wat niet van jou is.
    – Reinig regelmatig je energieveld en je huis, met bijvoorbeeld salie of wierook. Of visualiseer licht om je heen en in je huis.

 

  • Werk aan je (onbewuste) overtuigingen of blokkades waarom je het moeilijk vind om nee te zeggen.
    Voel je jezelf misschien schuldig, niet goed genoeg of niks waard als je geen ja zegt of niet voor iemand zorgt? Of ben je bang voor de afwijzing die je dan misschien kan voelen? Het kan goed zijn dat je deze overtuiging mee hebt genomen uit je jeugd of vroegere ervaringen..
    Is deze overtuiging nog wel terecht? Kijk hier eens eerlijk naar. En probeer hem om te draaien door nieuwe overtuigingen te maken; jij bent het waard om voor jezelf te zorgen. En dat is niet egoïstisch; dat is zelfliefde. En hierdoor help je anderen ook nog eens meer, door het goede voorbeeld/ inspiratie te geven.

 

 

  • Plan of beloof even niks.
    Als je het erg druk hebt of overprikkeld bent en iemand iets wil afspreken voor over een tijdje; leg het niet gelijk vast. Je kan een slag om de arm houden, dat je er nog op terug komt of het nog bevestigd tegen die tijd (om te kijken hoe je je dan voelt). Dat is goed voor jezelf zorgen en volkomen terecht.

 

  • Je gevoel uitspreken.
    Spreek eerlijk uit naar iedereen hoe je je voelt, en waar je wel of geen behoefte aan hebt. Houd het bij jezelf, en spreek vanuit de ‘ik boodschap’.  ( ‘Ik vind het vervelend.. ik wil..ik voel..’), benoem erbij dat je de ander niet wilt kwetsen, wat jou reden is voor je grens, en wat je het liefst zou willen. Daar is niks mis mee. Als jij respect hebt voor je eigen gevoel, krijgen anderen dat ook. En hebben ze dat niet; dan zegt dat meer over hun dan over jou. En dan zijn het geen echte vrienden of geen fijne respectvolle mensen om mee om te gaan.

 

  • Geef verantwoordelijkheid terug.
    Wees je er steeds van bewust dat alle mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven, lessen en emoties.. Hoe graag je hun ook zou willen helpen, dit kan niet, en doe je al helemaal niet door alles van een ander over te nemen. Door dit niet te doen, help je anderen juist meer; je zet ze terug in hun eigen kracht en onafhankelijkheid. Je zegt dan eigenlijk: ik geloof in jou kracht om dit zelf op te lossen.
    Meeleven en raad geven is mooi maar zorg dat je de verantwoordelijkheid of problemen van een ander niet gaat dragen.

 

  • Social media apps van telefoon verwijderen.
    Dit heeft mij zoveel geholpen. Ik was op een gegeven moment de hele dag bezig om alle rode cijfertjes op mijn telefoon (van berichten, whatsapp, facebook, enz) te beantwoorden en weg te werken. Maar zo ben je dus de hele dag bezig, met energie van anderen en met straling..
    Mijn gouden tip: verwijder de apps of kopieer ze op een andere pagina of in een map in je telefoon zodat je ze niet steeds ziet. Plan dan 1 of 2 vaste momenten per dag in om je berichten te bekijken en beantwoorden. Zo houd je zeeën van tijd (en energie) over!

 

  • Prioriteiten stellen.
    Het hoeft niet allemaal vandaag af! Wat is echt prioriteit? Doe alleen dat wat niet kan wachten, en verder niks. Het feit dat je verder niks hoeft geeft zoveel rust, en dat is je belangrijkste prioriteit.

 

  • Zorg goed voor jezelf!
    ‘Wie goed voor zichzelf zorgt, is een geschenk voor de ander’. Een mooie tegeltjeswijsheid die elke HSP boven de spiegel zou moeten hangen ;).
    Wat is goed voor jezelf zorgen?
    Sta jezelf altijd bij. Luister naar je lichaam en je gevoel. Doe altijd wat goed voelt. Ook al moet je er anderen mee teleurstellen. Gun jezelf de ruimte voor je emoties, en de ruimte om fouten te mogen maken; mens te zijn. En vooral; geef jezelf toestemming om te voelen wat je voelt, ook ongemakkelijke gevoelens. En veroordeel of bekritiseer jezelf niet…

Wanneer je dit lijstje naleeft weet ik zeker dat je gauw weer in je kracht komt en veel energie hebt, zodat je weer geniet van je leven. En daarnaast ook nog een stralende (inspiratie) bron kan zijn voor anderen 🙂

 

 


Mijn naam is Anne. Ik ben transformatie coach en energetisch therapeut.
In mijn praktijk begeleid en ondersteun ik (hoog) gevoelige personen die vastlopen in zichzelf en de maatschappij, om hun eigen-wijsheid te vinden, van hun gevoel hun kracht te maken en te zijn wie ze werkelijk zijn, zodat ze hun licht kunnen laten schijnen en de wereld een beetje mooier maken.
Want het mooiste wat je kunt worden is jezelf.

Facebook

Een gedachte over “Tips voor HSP om je grenzen te bewaken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *